25. aug. 2012

Guppyerne er tilbage.

Jeg faldt i. Jeg havde sat min 54L's akvarietank op, for sjov. Jeg vidste egentlig ikke om jeg skulle gøre noget ved det, eller ej. Men så fandt jeg akvarieplanter i Ikea. For sjov købte jeg dem, for at se om det var gode eller dårlige skud. De var rigtigt gode. :-) Så hældte jeg 5-6 mm grus i mixede farver i, bare for at have noget pænt i stuen. Men så faldt jeg i. Efter 3 uger. Jeg kom tilfældigt forbi en dyrehandel i nærheden af mig, og de havde smukke, sunde og glade fisk der gerne kom hjem til ruden så snart de så mig, fordi de troede at jeg var hende med maden. :o) Ih altså. Jeg kiggede længe, og havde også en god samtale med hende fra butikken, om fiskene. Hvor de kom fra, etc. De kom fra en privat avler, og havde alle været i større akvarier. Jeg købte kun et par, en han og en hun (1.1) til 30,- og så noget flagefoder. :-) Nøj, hvor er de fine! Det ser dog ud til at fru Guppy har rogn. ;-) Så nu må jeg håbe at hun føder unger, og at de kan gemme sig, så de ikke bliver spist af mama eller pappa Guppy. Det er klart at jeg køber nogle flere. Mange flere. :-) Tommelregelen er 1 han til 3 hunner. Så jeg køber nok minimum 2 hunner mere, og så nogle mollyer. Jeg fik noget af en overraskelse for et par år siden, da en af mine Mollyhunner lige pludseligt fødte en masse sortprikkede mollyunger. Jeg troede de var steriliserede, men nej. ;-) Så jeg var den lykkelige ejer af Mollybabyer.
Men hvor er de dog fascinerende! Det er måske en begynderfisk, men de er og vil altid være, min yndlings. Der findes nok ikke en race der har flere farver og haleformationer, som en guppy. :o) Skriv til mig, hvis i har brug for tips. Jeg har haft akvarie i 10 år. ;o)

Indtil videre har jeg en indkøbsliste:
En sort baggrund
3 akvarieplanter (Småbladede, til unger)
Evt. en ny pumpe
1.5 guppyer ( 1 han og 5 hunner )
1.3 Mollyer
5-6 pansermaller
Nogle algeædende rejer. :-)

Så ja. Det bliver en dyr omgang, næste gang. ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar