14. jun. 2012

Indblik på frisørstolen + Gør-det-selv!

For os, som prøver at gro vores hår ud, er frisørstolen det store mareridt.
De klipper altid for meget af, og så står du tilbage med en kort frisure du ikke ønskede fra start af!
- Klagerne er uendelige, og det er altid det samme resultat. Nu engang, må jeg stå frem, og sige imod. Måske har de en anderledes forestilling på hvad du ønsker, og hvis du fortæller ud fra tankerne, kan det være meget svært at gengive i virkeligheden for en anden person.
Noget andet er, når du beder om at få studset enderne, altså få klippet de spaltede og tynde ender af. Spalter og knækkede ender sidder bestemt ikke kun i enderne af håret. Det kan være knækket af længere oppe mod roden. Etager er derfor en god idé. - Nogen har hår ned til røven, og spaltede spidser fra skuldrene og ned, pga. farve, eller for meget hårglatning/føntørring. Vi er ekstremt onde ved vores hår, og vi burde være bedre til at tage os af det. Frisøren klipper derfor mere af dit hår end det du tror er nødvendigt, for netop at komme af med de onde spalter. Det ér for dit eget bedste at han/hun gør det, for at du ikke skal ind og få klippet mere af et par uger efter, fordi dit hår har spaltet sig længere og længere op i mellemtiden. For ikke at miste din længde, kan du sætte dig ned med noget godt musik, eller en sjov film, og en frisørsaks, og gennemgå al dit hår og klippe de spaltede og knækkede spidser af med saksen. Det er en god måde at bruge tiden effektivt på. Jeg har fået på vane at gøre det flere gange ugentligt, og jeg er næsten helt fri for spaltede spidser. Bagefter forkæler jeg håret med en balsamspray, eller en hårlotion. :-) I teorien ville dit hår opretholde sin længde og tykkelse selv, men hvis du har en del spaltede spidser, så kan du få rettet din frisure hos frisøren 1-3 gange pr. år.
Hvis du ønsker den lige meget tykke frisure der går meget sprødt og tykt på ryggen, istedet for V-formen som folk tit får når de har etager.
Personligt klipper jeg mit eget hår, med en elastik og en frisørsaks. :-) Jeg ønsker den lige og tykke linje på ryggen, og ikke V-formen, så det kan jeg få ved at binde håret i en lav hestehale, og trække elastikken lige nedad længderne, til ca. 1 cm over enderne. Og så klippede enderne af, ved at tage håret om foran så jeg kan se hvor jeg klipper.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar