1. jun. 2012

Roskildesyge.

Ja, så er jeg gået hen og har fået Roskildesyge. Det er også kendt som "maveinfluenza" hos nogen, men her kaldes det altså "Roskildesyge". Jeg har fået den type, hvor jeg ikke kan spise normal mad. Spiser jeg normal mad, eller fed mad, så ryger det simpelthen op igen. Så min diæt består af tør mad, som kiks og knækbrød. Mod kvalmen, drikker jeg en del sodavand, fordi jeg ellers overhovedet ikke kan være nogen steder... :-) Så nu hvor jeg skal ligge syg og isoleret fra verden i et par dage, kan jeg lige så godt give et par tips til de grimme sygedage.
Først af alt, så få kværnet en masse vand. Hvis du lider af diarré, dårlig blære, kaster op eller lign. så mister du en del væske. (Unskyld, for de direkte hentydninger til hvad der sker med din krop når du er syg.) Mister du væske, bliver du svag og træt, og det tager længere tid at blive rask igen.
Hæld en teskefuld salt i et glas vand hver 2. gang, og hæld en skefuld sukker i, hver 2. gang også. Dvs. du skifter mellem sukker, salt, sukker, salt etc. :-)
Har du feber, så prøv med et par panodil. Kaster du op indenfor 10 minutter, og ved at pillerne er røget op igen, så prøv at drikke en sodavand og tage et par nye panodil igen.
Isolér dig! Lige nu er min mor ovre på campingpladsen med min papfar, eftersom hun bestemt ikke skal have den virus jeg har. Hun arbejder i et plejehjem, og virus og influenza kan altså godt tage livet af folk med et dårligt immunforsvar, som ældre. Der er heller ikke nogen grund til at du skal smitte din nærmest familie, og starte en epedemi i familien og vennegrupperne.
Spis tør mad. Lige nu er min diæt hovedsageligt tørt rugbrød, knækbrød og mariekiks. Hvis du kaster op, er mælkeprodukter som smør, mælk, etc. ikke specielt behagelige at få op igennem halsen, da de danner syre i maven. Igen, kommer det ud i den anden ende, så er det bedre at stabilisere med at spise tør mad, istedet for at leve af flødeis. For resten kan i vel regne ud. Det bliver ikke bedre af fed mad, ihvertfald.
Har du kvalme, er sodavand din ven. Jeg kan ikke huske hvad det er i cola, men det beroliger maven, så du ikke får så stor en kvalmefornemmelse. Drik især en cola efter du har kastet op, for at berolige maven. Dette er især godt hvis det er midt om natten. Skift dog til sukkerfri cola i nattetimerne.
Bliv for pokker i din seng. Du er svag, og rejser du dig for hurtigt eller går for meget rundt, bliver du svimmel, og det kan igen fremprovokere opkastninger. Bor du med din kæreste, en ven, eller familie, så isolér dig så meget som muligt til dit værelse. Har du eget badeværelse er dette perfekt. Dog ville det ellers være en god idé at vaske hænder meget, bruge håndsprit, lad være med at håndtere madvarer, og få familien til at bruge handsker eller en klud når de skal åbne køleskabslåger, døre etc. Det virker mærkeligt, men det er sgu ikke sjovt at smitte hele husstanden. :-)

Det var sådanset mine tips. :-) Hold dig fra familien, vennerne og kæresten, bliv i sengen, drik en masse væske og pas på dig selv. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar