13. jun. 2012

Sommer, sol, strand, spaltede spidser?

Sommeren er den skønneste tid, hvor man løber rundt på stranden, er sammen med familien ude på altanen til de sene nattetimer, og går rundt i løst og tyndt tøj.
Desværre er det også den tid hvor folk oplever solskader, både på kroppen og på håret.
Hvordan klarer jeg den gennem sommeren, når jeg ikke har så meget tid til at tage mig af mig selv?

Smør dig med solcreme hver morgen, middag og eftermiddag. Husk solbrillerne, og evt en kasket hvis det skulle blive for skarp en sol. Personligt har jeg en nevø der går meget op i det. ;o) Sidste sommer fik jeg at vide meget tit "Moster, husk solen!" og så fik han ellers mig igang med at smøre børnesolcreme på ham (Højere solfakor, 50.), og jeg fik "voksensolcreme" på, faktor 30. :o)
Sidste år, kunne man i Matas få solfaktor-shampoo og -balsam fra Schwarzkopf, der beskyttede håret og hårfarven mod de skadelige stråler. Ellers, hvis enderne bliver tørre, så spray en balsamspray på enderne, og sæt det op i en knold eller hestehale. Har du ikke en balsamspray, kan du bruge olivenolie, rapsolie, kokosolie, eller en anden madolie du har i skabet, og sætte håret op i en knold. Balsamspray kan laves selv, ved at blande ½ balsam og ½ vand i en sprayflaske, og sprayes på håret. Ryst først! - Jeg bruger dog L'oréal Elvital spray, og Schauma superfruit. De kan begge fås i Tyskland, og L'oréal kan ellers fås i Matas. :-)
Skal du på stranden, så husk for guds skyld, for det første en vandfast solcreme, og så put noget på enderne af håret, og sæt det op inden du tager afsted. Salt er utroligt udtørrende i sig selv, men solen og varmen gør det bare værre. Håret gror meget mere om sommeren, så hvorfor lade det gå til spilde, hvis du kan score et par ekstra cm i juli?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar